torsdag den 1. juli 2010

nøgle, besøg og lækker pære/lakrids kage

I dag har været en speciel dag. Jeg har fået nøglen til mit første rigtige hjem. Den lejlighed, som jeg har købt sammen med min kæreste, og den lejlighed der skal være min datters barndomshjem. Der hvor jeg skal bo de næste mange år. Skønt!
Jeg nåede lige et hurtigt smut forbi den, inden jeg skulle hente Liv. Mogens er taget på Roskilde Festival, så jeg havde ikke meget tid.
Og hold da op, hvor er den skøn. Glæder mig uendelig meget til jeg skal flytte ind - den 15. juli. Først skal der lige et par bøtter maling til.

Kl. 16 i dag fik jeg så besøg af to søde blog-piger, Anne og Mia. De havde været på shopping i Kbh hele dagen, og jeg inviterede dem derfor på lidt kage. Jeg har desværre ikke noget billede af kagen, men jeg vil alligevel gerne give jer opskriften, for det er virkelig en god og lidt anderledes kage - men den smager himmelsk. Det skal i øvrigt lige bemærkes, at det er en monster portion til en bradepande. Super dejligt at have til fryseren i LANG tid.

So here it goes:
Grunddej:
400 g smør
600 g sukker
6 æg
600 g hvedemel
1 spsk bagepulver
1,5 spsk vaniljesukker
4,5 dl kærnemælk

Pære/lakrids-fyld:
3 stk. KICK blød lakrids - kan købes i Føtex og sikkert også andre steder
2 dåser pærer i sukkerlage

1) Tag smørret ud af køleskabet, 1/2 time før du går i gang
2) Tænd ovnen på 190 grader
3) Pisk det bløde smør og sukkeret sammen i en stor skål med en elpisker, til det bliver hvidt. Pisk æggene i et ad gangen.
4) Bland mel, bagepulver og vaniljesukker sammen i en anden skål, og sigt det i dejen. Tilsæt kærnemælk, og rør dejen sammen til en jævn masse med en røreske.
5) Skær KICK-lakridsen ud i meget fine strimler, og rør dem forsigtigt i dejen. Åbn dåserne med pærer, og rør 3 spsk af pære-sukkerlagen i dejen. Hæld resten af lagen fra pærerne, og lad dem dryppe af i en sigte.
6) Beklæd en bradepande (30x40 cm) eller evt. 2 springforme med bagepapir. Fordel pærerne med skærefladen nedad. Hæld dejen over pærerne, og bag kagen i ovnen ved 190 grader i ca. 45 minutter.

Tip: Grunddejen kan varieres i det uendelige. F.eks. med en anden frugt eller bær. Prøv f.eks. med ananas.

Virkelig lækker kage, som kan anbefales.

Nu vil jeg slappe af resten af aftenen og nyde, at jeg har fri i morgen.
Hav en god aften allesammen.

3 kommentarer:

  1. Tak for opskriften, Tine. Den ville jeg nemlig rigtig gerne ha';) Og tak for i dag - det må vi snart gøre igen - og så skal du selvfølgelig være med hele dagen!
    Kh Anne

    SvarSlet
  2. Hej Tine
    Jeg tilslutter mig, det var en dejlig kage, og lakridsen er allerede købt, for jeg spottede den da lige i Netto i dag. Og bogen Rum der rykker havde de på tilbud i Bog og idé til 50 kr. så den røg fluks med mig hjem..så nøjes jeg med at bestille den anden.
    Håber snart at kunne sende dig gaven i vores lille change-away.
    KH Mia

    SvarSlet
  3. Tillykke med dit første eget hjem.
    Det er en vild følelse, når man står i sit eget!
    Mette

    SvarSlet

Hej med dig!
Det er super dejligt, at du vil skrive en kommentar.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails